《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

Doktor Ani Terkejut Giler Bila Merawat Kem*Luan Pesakit Yang Semakin Besar


Gani main futsal mlm tu dgn kekngkawan die,mse main die kne rembat kencang dgn pihak lawan..tepat kene zakar die..



senak x ingat,memandangkan sakit & senak yg amat sgt die alami..die pon amik kputusan wat medical check up pada keesokkan ari nye..zakar gani membengkak La kaw2,udah di biar nye semalaman..esok,smpai nye di kLinik..maka berdialog la Gani dgn si doktor..doktor Ain,doktor pompuan beb,HOT pLak tu..

Dr. Ain : Ye, Encik Gani..knape ye encik?

Gani : (dgn perasaan & muke maLu) ..err..err..ermm.. anu sy kene bola smlm doc..men futsaL,opponent sy rembat..kaut ooo..senak sgt2 ni,skt gile..

Dr. Ain : Ouh..yeke? ermm.. nk kene tgok tmpt g cedera tu,for check up..ermm..bole tanggalkan seluar?

Gani : aisey..malu la doc.. x de care lain ke?

Dr. Ain : nope,there’s no other way..x pe,u jgn risau..i be gentle..sy pon dah biase dgn perkara ni..

Gani : Ok.. (Gani pon pejam mate sambil melondehkan seluar die beserta boxer..maka mcm spring la keluar nye ‘bende’ tu..)

Dr. Ani : Ouh..gosh.. bengkak yg teruk.. besar sungguh!!

Gani : yeke doc? sy pon x penah tgok besar gini sebelom ni..

Dr. Ani : sy check kejap ye,kalo sakit..ckp..(doktor Ani,memegang zakar gani & mengurut nye)

Tibe2 Gani mencelah..

Gani : Doc..x payah la bagi obat..biar je la..

Dr. Ani : why?

Gani : Sebelom ni sy carik jugak zakar sy ni,tp x jmpe la..dah bengkak ni la baru nmpk..

Dr. Ani : What? erghh~ (pengsan)

Apakah Hukum Doktor Wanita Merawat Pesakit Lelaki?

Penglibatan kaum wanita dalam bidang perubatan bukanlah satu yang asing dan baru, malah bermula pada zaman awal Islam lagi. Contohnya Aisyah r.a sendiri adalah seorang yang pakar dalam bidang rawatan sebagaimana yang diceritakan oleh Urwah bahawa beliau tidak pelik jika Aisyah r.a mempunyai pengetahuan tentang syair dan hari-hari kebesaran Arab, tetapi yang menimbulkan kehairanannya ialah kepakaran Aisyah dalam bidang rawatan.

Menurut setengah pendapat tidak menjadi kesalahan bagi doktor wanita merawat pesakit lelaki dalam keadaan darurah sesuai dengan kaedah fiqh الضرورة تبيح المحظورات (darurah mengharuskan yang haram). Namun perlu diingat, ketika melakukan rawatan janganlah pula membawa kemudaratan yang lebih besar kepada samada doktor yang merawat, maruah pesakit mahupun masyarakat.

Keperluan darurat yang diizinkan syara’ hanyalah dengan kadar yang diperlukan sahaja sesuai dengan kaedah fiqh ما ابيح للضرورة يقدر بقدرها (apa yang diharuskan kerana darurah hendaklah ditentukan mengikut kadar yang diperlukan sahaja). Contohnya doktor terlibat hendaklah merawat seorang pesakit di bahagian yang memerlukan rawatan sahaja, tidak boleh berseronok-seronok dengan pesakit, tidak membuka aurat pesakit kecuali perlu dan sebagainya. Hujah yang mengharuskan doktor wanita merawat pesakit lelaki antaranya ialah: (al-Ustaz Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari 2004:57-58)

Al-Rabi’ binti Mi’waz pernah bersama dengan Rasulullah s.a.w di medan perang. Beliau bertugas merawat pejuang-pejuang Islam yang cedera dan membawa pulang mereka yang terbunuh dalam peperangan ke Madinah. Perkara ini telah disebutkan oleh Bukhari di dalam sahihnya. Menurut al-Asqalaniyy, hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari itu menjelaskan keharusan kaum wanita merawat lelaki asing kerana keperluan darurah.

Rafidah al-Aslamiyyah merawat para pesakit dan mengkhususkan diri beliau untuk merawat mana-mana orang Islam yang sakit. Beliau juga pernah merawat Sa’ad bin Abi Waqas ketika beliau mengalami kecederaan dalam peperangan Khandak.

Sebahagian ulama mengharuskan rawatan doktor wanita ke atas pesakit lelaki dengan syarat tidak berlaku sentuhan atau pergeseran kulit antara doktor dan pesakit. Sebahagian yang lain, tidak mensyaratkan begitu kerana keadaan darurat memerlukan rawatan walaupun bersentuhan kulit.

0 Response to "Doktor Ani Terkejut Giler Bila Merawat Kem*Luan Pesakit Yang Semakin Besar"

Post a Comment

Popup Set

loading...